Krig
Jag läste idag en liten notis om krig. Det var en antropolog (stavning?) som kommit fram till att krig inte låg i människans natur, det är däremot en uppfinning av människan som uppfanns för ca 15000 år sedan.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Det låter ju trevligt, att vi inte är mordiska av naturen!
Jag har hört att när man gör arkeologiska utgrävningar går en tydlig gräns före och efter jordbruket. Så länge människor var jägare/samlare så dog de av hög ålder eller sjukdomar. Men när jordbruket kommer börjar man hitta krossade kranier och yxhugg i skeletten.
Sen kan man filosofera vidare om varför jordbruket skulle föra med sig ond bråd död.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Intressant, det visste jag inte.
Min gissning är att man innan jordbruket saknade ägodom, revir, att försvara och stjäla ifrån andra. (För jägarna/samlarna var väl ett kringvandrande folk?)
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Så tänker jag också. När man bli beroende av ett visst landområde blir själva marken och ägandet viktigt. Om någon har plöjt och sått och skött jorden finns möjligheten för någon annan att stjäla skörden. Då förlorar brukaren ett års arbete. En jägare som fällt ett djur och blir övermannad förlorar inte lika mycket. Det finns ingen anledning att döda över så pass lite.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Precis, och inte ens det fällda djuret tillhörde någon särskild, på den tiden.
Att jaga på annans mark är ju inte tillåtet, som om ägaren äger vilddjuret bara för att det befinner sig där. Så har det väl alltid varit?