Släktforskning
Jag har under ett tag hållit på med släktforskning, inte för att jag personligen kommit så långt, på pappas sida har jag kommit till farfarsfar och på mammas sida gammelmorfars morbror.
Men det finns många innan mig som har släktforskat och som kommit väldigt långt, så jag kan komma väldigt långt bak ändå. Och det är intressant, inte bara för att man får se vem man själv härstammar ifrån, utan också för att det finns så mycket vardagliga historier från förr. Hur levde de? osv
På farfars sida går det tillbaka till 1640 med "urfadern" som var nämndeman i Trökörna. (Inte min forskning)
På gammelmorfars sida finns en rallare som är född någonstans i Götaland 1864 och hade sex barn som han övergav när han började jobba med järnvägen. Uppe i Norrbotten träffade han en ny kvinna som han fick barn med, däribland gammelmorfars pappa. (Mormors utsaga)
Jag tycker det är spännande och ger en bild på ur samhället såg ut på den tiden. 
Släktforskar ni?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Jag forskar inte själv, men en släkting till mig har gjort det länge och kommit längre än de flesta. (Medeltid.) Bland annat har han tydligen hittat att någon i vår släkt ägde en gård på Kopparön (det som nu kallas Kopparbo) en tid under 1400-talet. Det får väl betecknas som en rik man, eftersom det i övrigt inte finns några särskilt välbärgade personer i släkten.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Där ser man. Och det var verkligen långt bak i tiden också!
Egentligen är jag avundsjuk, för jag hade velat komma så långt bak i min forskning, men jag vet ju inte riktigt hur jag ska vrida och vända på mig för att komma någonvart. Det är ju inte min forskning som tagit mig till 1640… 
Jag har nämndemannen, och hans son var frälsebonde, men annars så har det varit mycket soldater på farfars sida…
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!