Advent
Nästa söndag, har jag hört, är första advent.
Ordet kommer från latinet och betyder ankommande och syftar antagligen på Jesus.
Det jag tycker är intressantast är dock seden med ljusstaken. Visste ni att den inte såg sin början förrän på 1900-talet?
Förfadern till ljusstaken, adventgranen kommer från 1870-talet och hade då sju ljus, ett för varje veckodag, som tändes under de fyra adventssöndagarna.
På 1920-talet ersattes detta med en sjuarmad ljusstake, som senare blev den elektriska många av oss ställer upp i sina fönster.
Adventsstaken med fyra ljus kommer ifrån 1930-talet. Sverige är i stort sett ensamma om att fira advent.
Men, seden att ha ljusstaken i fönstret knyter an med en gammal sed att ställa levande ljus i fönstret för att ledsaga de påväg till julottan.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag tycker alltid det är så mysigt i december när alla tänder adventsljusstakarna i sina fönster. Det är som att alla skickar glada meddelanden till varandra.
Att ljus i fönstren en gång skulle ledsaga folk till julottan visste jag inte!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ja det är mysigt. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!