Modet vid 1890-1900-t i sverige
Hej!
Jag planerar att sy kläder till mig och mina två flickor som vi skall ha på sekelskiftesdagar i sommar. Men jag har svårt att hitta bilder på hur men var klädd i sverige runt den tiden. Eller spelar det kanske ingen roll att jag använder modeller från USA?
Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig i denna fråga 
Tror inte det spelar så stor roll, om det är amerikansk eller svensk modell på kläderna - man måste nog vara väldigt insatt för att tänka på skillnaden.
Vilken klass kommer ni att tillhöra på dessa dagar? Det är ju troligtvis lättare att hitta bilder på överklassen än bondeklassen, tänker jag.
Kan denna artikel vara till hjälp?
Efter googling hittade jag denna. En del av de böckerna har jag använt när jag skrev artikeln jag länkade till ovan. 20-talets mode av Jacqueline Herald och 20th century fashion av Valerie Mendes.
På adlibris hittade jag den här som är en mönsterbok.
Sedan den här sidan men den är på engelska.
Annars vet jag inte, är inte så insatt i just återskapande, du skulle ju alltid kunna utnyttja internetbokhandlarns funktion "de som köpt den här boken har också köpt…"
Hoppas det är till lite hjälp i alla fall.
Det är svårt när jag inte vet vilken slags kläder du tänkt dig - rika eller fattiga?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!