En dålig ordvits
Får jag dra en dålig ordvits? Tack så mycket! 
På ett konstmuseum gav man guidade turer varje timme. Det var inte ett stort museum, men guiderna var kunniga. Just denna dag skulle en journalist från en lokaltidning ta turen, men han kommer försent. Stressat springer han ikapp en grupp som står framför bilden nedan. Guiden berättar grundligt om bilden.
"Ursäkta!" sade journalisten lite genant. "Men vad pratar du om nu?"
Guiden sneglar på bilden och rycker på axlarna. "Nä, jag bara snackar lite Goya."
![]()
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Bilden är La maja desnuda av Fransisco de la Goya (1746-1828).
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ehe, ehehe, he he… 
Det var säkert roligt när det hände, om det alltså är en sann historia.
Jag förknippar Goya med mer dramatiska målningar, inte insmickrande nakenstudier av vackra kvinnor. Det är ingen kritik mot målningen, tavlan är vacker, jag hade bara aldrig gissat på Goya.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Ha ha den guiden fann sig snabbt! 
#2 Det är inte det, den kom till mig för några år sedan när jag och en kompis pluggade spanska och hade att översätta en text om Goya i läxa. Men den funkar ju liksom inte utan visuella hjälpmedel.
Jag som valde den bilden för jag trodde det var den han var mest känd för.
Han kanske är mest känd för den målningen. Det kan ju, möjligtvis, vara jag som missat den. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#5 Ja, kanske det, förstås.