Epoker iFokus

Epoker

Etikettreligioner-bruk-och-seder
Läst 1707 ggr
Skogselva
0

Otursbringande...

Det betyder ju som bekant otur att spilla ut salt. Någonsin undrat varför?

Förr i tiden var salt dyrare än guld och när det välte så trodde man att det var en demon som försökte stjäla saltet.

Om man kastar lite salt över axeln så balanseras det upp, så det inte betyder otur längre. Detta för att demonen då tog saltet man slängt över axeln, istället för det man spillt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bybo
0

Visste inte att det betydde otur. Har ju hört detta om att slänga salt över axeln, men visste inte att det var för att lura demoner :)

Skogselva
0

Jo, men det gör det, fast jag har aldrig förstått varför förut.

Kan inte låta bli att undra över hur lättlurade dessa demoner måste ha varit. Oskyldig Är de så tjuvaktiga så borde väl det spillda saltet fortfarande locka mer än det kastade? Hm… it doesn't make sense in my head

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bybo
0

Hahaha…lättlurade Demoner, det lät bra.

Uj, jag håller på och läser här inne så ögonen blöder. Jag har ju haft datapaus plus att min dator pajjat. Lånar nu ena sonens.

Iaf, så gillar jag verkligen att läsa det du skriver.

Finns det någon artikelhär om Påskfirandet? Inte bara kyrkans firande utan även enligt det hedniska (om man nu ska kalla det så)

Skogselva
0

#3 Så roligt Glad (att du gillar det jag skriver, inte att din dator gått sönder).  Det finns nog ingenting om påsken, tyvärr, om jag hinner så kan jag försöka skriva ihop något.

Det har blivit så mycket med skolan på sistone så jag ligger efter i artikelskrivandet. Jag hade gärna skrivit nya varje månad, men det tempot orkar jag inte parallellt med skolan.

Bybo
0

Ah, förstår att du inte kan sitta här titt som tätt. Om du hinner och har lust, såvore det kul och intressant att läsa.

"Vet" ju att kyrkan ofta la sina högtider i samband med de gamla traditionerna och så, för att behålla och vinna anhängare.

P.S  Vad pluggar du?

Skogselva
0

Jag ska försöka, får se hur schemat ser ut. Flört Jag pluggar till spansklärare.

Bybo
0

Spanska, vad kul. Mina söner läser spanska, men tyvärr så har dem ingen vidare lärare, så dem har ledsnat

Skogselva
0

!Qué pena! Rynkar på näsan Det är alltid så tråkigt att man "ger upp" ett ämne på grund av läraren, framför allt om man verkligen ville från början, men jag förstår dina söner. Jag hade i och för sig bra spansklärare, men med dålig undervisningsmetod, så spanska på gymnasiet var inte mitt favoritämne.

Inte för att undervisningsmetoden påverkar huruvida läraren är bra eller dålig, i och för sig, för min lärare var bra och duktig, men förlitade sig på textboksundervisning. Tråkigt, och ett ganska krångligt/meningslöst sätt att lära sig ett språk på, tycker jag. Så vill jag inte lägga upp min egen undervisning. Flört

Om de hade velat lära sig, men med annan lärare, eller om du vill att de ska fortsätta så kan jag rekommendera Youtube, där de kan hitta spansk musik, filmklipp på spanska, eller annat språk med spansk textning, och de kan läsa andras kommentarer (vilka inte alltid är grammatiska korrekta, men de speglar ofta modernt talspråk, vilket är svårt att lära i skolan).

Det finns mer man kan göra, och youtube kan ju inte tjäna som ett allsidigt läromedel, man behöver ju fortfarande läsa och skriva texter på målspråket, men en hel del finns ändå att lära, bara genom att lyssna på musik/se film/läsa undertexter. Sjunga med är ett jättebra sätt att lära sig uttal. Tungan ute Internet är en guldkälla.