Epoker iFokus

Epoker

Etikettspråk
Läst 1419 ggr
Skogselva
2011-04-13 15:26
0

Rackare

En rackare är bödelns medhjälpare och kommer från lågtyska racker som betyder föra bort avfall. (Misstänker att rackare i bemärkelsen buse/odåga kommer från samma ord, det ni!)

Hursomhaver, jag har svårt för att hitta en bra översättning till engelska, det kanske är någon här som träffat på det engelska ordet i någon bok?

Knacker är ett alternativ, men jag funderar på om det kanske finns fler, kanske bättre, ord? Tungan ute

Får jag inga bud så lutar det nog åt knacker, eftersom ursprunget är det samma, men de kan ju ha utvecklats åt olika håll, de två orden. Vill ju att det ska vara så tydligt som möjligt.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad