Frisyrtips
Här neda följer några bilder på ungefär samma frisyr, jag har sett den även på 1600-talsdamer, men kan inte hitta några bilder just nu. Det är just knuten med korkskruvarna i fram som jag tänker på. Jag gillar den frisyren.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Att göra korkskruvar i håret kan vara förödande, framför allt om man använder hårprodukter och värmestänger. Dessutom kan det ta lång tid, och vem känner för att lägga ned så mycket tid på en tidskorrekt frisyr om man inte behöver det? Om man inte är återskapare så finns ju inte det kravet. 
Jag har ett, för håret, skonsamt sätt att göra korkskruvar, men det tar upprepning och man kan egentligen bara göra två åt gången. Det är lätt, men repetitionerna!
- Ta en hårslinga som ska vara genomblöt av vatten och tvinna den om och om igen.
- Släpp den först när den vill korva till sig till en liten boll och låta den rulla upp sig.
- Då har man en liten korkskruv på väg,
- men med jämna mellanrum krävs det att man tvinnar slingan tills den torkat.
I mitt hår, med självfall, behövs inga produkter för att den ska hålla sig hela dagen, men andra hårtyper kanske behöver något litet. De brukar bli väldigt fina, så det är värt besväret så sett, men det är svårt att göra flera åt gången.
Det här är min version av frisyren där uppe - utan korkskruvarna och den är tagen från sidan. Den är mörk, tyvärr, men förhoppningsvis ska det synas ändå.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag började med blött hår, blött hår är alltid bra när man vill forma om det. Enkla våfflor på sidorna och håret i en knut. Det är enkelt nog om man bara vill se lite viktorianskinfluerad ut eller bara ska på en mindre maskerad.
Knutar brukar jag göra genom att rulla håret till en kanelbulle och spetsa med hårnålar, fyra brukar räcka, en i fram två på vardera sida och en i bak.
I nuläget är mitt hår för kort att sätta upp så här - det trillar ned en massa kortisar. Så jag använder ett hårband som hjälper till att hålla knuten på rätt ställe plus att det ger lite volym på knuten. En hög hästsvans och vira håret runt tofsen och spetsa med hårnålar.
För att få till våfflorna använde jag inte en tång - och använd aldrig tång på blött hår det sliter oerhört på håret(!) När det var blött gjorde jag bara inbakade flätor på båda sidorna av huvudet som jag inte släppte loss förrän håret torkat. Jag är nöjd, men det krävs lite planering eftersom håret ska torka.
Ah, kul att läsa. Förr så tvinnade jag en hårslinga på ett toapapper :))) och det funkade hyfsat
#3 Tack
toapapper säger du. Hur gjorde du då? (Alla tips är bra)