Epoker iFokus

Epoker

Etiketthistoriska-händelser
Läst 6631 ggr
Neiah
26

Franska Revolutionen

Just nu håller jag på med en uppsats i SO om Fransak Revolutionen. Jag är väldigt intresserad av historia & ju mer jag läser om det, ju bättre blir det! Men någon som jag inte riktigt kan få klart för mej, är vad för resultat gav den Franska Revolutionen?

Jag får det inte riktigt klart för mej själv, Napoleon kom in i bilden 1795. Men att det är resultatet av allt känns fel för mej, små saker vart det som skatt o.s.v..

Hoppas någon är insatt i detta, skulle vilja få en klarare bild över det hela :)

Skogselva
0

Jag tycker Franska revolutionen är ett jätteintressant ämne, även om jag kanske inte är någon hobbyprofessor i ämnet.

Det finns tre artiklar om franska revolutionen här på sajten, om du skulle vilja läsa dem, jag har knuffat upp alla tre åt dig. Flört Du är nog främst intresserad av Franska revolutionen - förord. Den är ganska kortfattad, för tanken var att jag skulle lägga till mer information där, men skolan tog överhanden så det blev aldrig av.

Det här är vad jag skrev om konsekvenserna:

Under franska revolutionen så skiljde man kyrkan från staten, något som är kvar än idag, man får inte utöva religion på offentliga ställen, exempelvis skolor.

Frankrike blev en republik, man införde metersystemet och förstås Napoleon. Utan franska revolutionen hade han inte kunnat stiga i graderna så som han gjorde, för innan hade bara adeln fått bli officerare.

Läsa gärna inlägget "Vänstern och högern" också, som jag knuffat upp. Det är mer kuriosakunskap, men likväl en "konsekvens" av franska revolutionen.

Så det var lite grann, det finns säkert fler "konsekvenser", men jag hoppas att jag kunnat hjälpa till lite i alla fall. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Neiah
0

Tack så mycket!
Ska ta & läsa & se vad som är intressant (:

Skogselva
0

Varsågod och gör det. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad