Sexundersökning
Nu lurade jag er (eller skrämde bort er). Jag fick en artikel om en sexundersökning utförd mellan 1892-1920 av doktorn Celia Mosher, och tänkte den kunde vara intressant. Det handlar om kvinnornas syn på sex.
Här kan ni läsa den.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Man borde ju faktiskt inte bli förvånad över att kvinnor under den viktorianska epoken också gillade sex, hur hårt hållna de än var. Det är ju en drift som är många miljoner år äldre än mänskligheten, så det är klart att några decenniers prydhet inte gör någon skillnad.
Däremot måste förstås sexdebut och antal sexualpartners variera mycket med hur hämmande eller utlevande kulturen är. Kvinnorna i undersökningen verkar ju inte haft någon erfarenhet av sex före äktenskapet. Jämför med idag, när många skulle tycka att den som inte vill ha sex före äktenskapet är en riktigt underlig människa.
De flesta anpassar sig lätt efter rådande moral, vad det än gäller. Det är svårt att välja efter eget hjärta när "alla andra" tycker annorlunda. Men säkerligen alltid värt det!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
*pust, tentan avklarad, hoppas den gick bra*
Självklart inte, men ändå intressant. 
Eftersom många lätt anpassar sig efter den rådande moralen, så har jag ofta tänkt att kvinnor känt sig smutsiga om de fått lära sig att det är fel. Därför blev jag ändå lite förvånad över att höra det - men lättad, för mänsklighetens skull.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!