Nagellack
Det var bara något som slog mig när jag satt och målade naglarna, fråga inte varför jag utsätter mig för det, jag vet inte, det är bara kladdigt, blir aldrig jämnt, hamnar alltid utanför, tar lång tid att torka och naglarna blir egentligen inte snyggare, och det gör mig så frustrerad att jag bara hatar det. Men är man sysslolös så är man. 
Bruket att måla naglarna är gammalt, redan de gamla egyptierna målade naglarna för att markera social status. Drottning Nefertiti målade sina finger- och tånaglar rubinröda, medan Cleopatra föredrog blodröd. (Jag föredrar svart).
På 1800-talet kunde man i kokböckerna hitta recept på "nagelfärg". På den tiden och in till 1920-talet så var man dock snarare efter en polerad look än den målade. Man strök på röda oljor och masserade och polerade för att de skulle skina.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!