Epoker iFokus

Epoker

Etiketthistoriska-händelser
Läst 1736 ggr
Skogselva
0

Jill Uppskäraren

Alla har väl hört talas om Jack Uppskäraren? Mördaren som på 1880-talet spred skräck bland prostituerade i Whitechapel, East End, London. Än idag försöker folk lösa mordgåtan, och i Australien körde man DNA-tester och kom fram till teorin att Jack Uppskären i själva verket var Jill Uppskäraren, alltså en kvinna. Många insatta tror inte det är sannorlikt, men DNA ljuger aldrig som CSI har lärt oss. Så vad tror ni? Skulle det vara möjligt att mördaren var kvinna?

Här kan ni läsa mer om det.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Neiah
0

Ojsan, & jag som håller på att läsa en bok om Jack The Ripper! Haha, då får man en liten tankeställare. Och helt omöjligt skulle det kanske inte vara, men själva morden var väldigt ''tekniska'' (eller hur man ska beskriva det) Med uppskärningen & allt, hade kvinnor chansen till den utbildningen på den tiden, eller var den en kill grej? ;)

Skogselva
0

Det enda kvinnorna med tillräckligt med kunskap för att kunna göra detta var utbildade barnmorskor. Den enda misstänkta kvinnan var barnmorska och troligtvis också abortutförare (eller vad det yrket nu heter). Teorin var att någon skvallrat på hennes olagliga sysselsättning, aborterna, och som hämnd för detta började hon mörda kvinnor.

Berätta gärna mer om boken du läser, vad den heter och om den är läsvärd osv. Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Jill the Ripper… Den teorin har jag aldrig hört förut! Undrar om de någonsin kommer att lösa gåtan om vem uppskäraren var.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

Tror inte det, tror man hade behövt dagens kunskaper inom profilering samt dagens teknik med bland annat DNA, och levt samtidigt som uppskäraren.

Mary Pearcey blev faktiskt misstänkt som Jill Uppskäraren av polisen, hon avrättades 1890 tror jag för ett annat mord.

Neiah
0

#2 Har boken på skolan just nu, med tror den bara heter Jack the Ripper eller Jack Uppskäraren. Jag tycker den är helt okej, något seg/förvirrande ibland med alla dessa gator som finns!

Skogselva
0

Okej, vet inte om det kanske finns kartor i boken, men de finns här http://www.casebook.org/victorian_london/ - om de skulle vara till hjälp, jag brukar tycka det. Flört När du "får" tillbaka boken får du gärna vara lite mer specifik, det finns oändligt många böcker om uppskäraren, säkert flera som heter just samma sak också.

[NoOrdinaryGirl5]
0

Såg på TV om en dokumentär om Jack the Ripper, att det är mycket sannolikt att polisen träffade honom. Efter det sista mordet, ska de ha gått omkring och knackat dörr. Och då ska de ha träffat honom. (Tror jag, mitt minne är inte jättebra.)

När det kommer till teorin om det var Jack eller Jill, så känns båda lika sannolikt. Teorin att det är en kvinna låter inte sämre än att det kan vara en man. Och eftersom att man inte fått reda på exakt VEM det var som mördade de där kvinnorna kan det ju vara en kvinna likaväl som en man.

Skogselva
0

#7 Jag tror jag såg den dokumentären också, minns i alla fall att jag hört om hur polisen knackade dörr i Whitechapel.

Jag tycker också det är lika troligt att det skulle kunna Jack som Jill, som sagt Mary Pearcey uppfyllde många kriterier. ^^

[NoOrdinaryGirl5]
0

Precis! Många människor antar nog att det är en man som utför morden eftersom att han bara mördade kvinnor, men en kvinna kunde lika gärna ha gjort det som en man, bara för andra anledningar.

Älskar sånt här Skrattande Det är så spännande! haha

[Driva]
0

Jag är bara nyfiken vart maan fick tag på DNA, det låter jätteintressant :)

[stblues35]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En liten fråga..när slutade morden? Var det i samband med att någon av dom misstänkta dog eller så?

Skogselva
0

#10 Från breven hen skickade till polisen. Eller rättare sagt, på kuverten, redan på den tiden slickade man igen dem.

#11 Mordet bara slutade i november 1888. Ingen vet varför.