Hedniska symboler?
Intressant, det var länge sedan jag läste om symboler, tyvärr, det är spännande.
#0 och #3 påminner lite om keltiska kors, tycker jag. Kristendomen övertog ju många hedniska symboler för att lyckas få fler anhängare, så det är inte helt omöjligt att de ursprungligen är det. Men jag tvivlar på att de skulle finnas på kyrkogården om de på sin tid var hedniska eftersom man inte ens begravde avrättade, självmördare och odöpta(?) i den vigda jorden. De var ganska kinkiga med vad som fick komma innanför kyrkogårdens murar, så sett.
De små krimskramsarna (i brist på bättre ord) som pryder de stora symbolerna ser ut som lussekatter och skulle kunna sitta där för att skrämma bort onda andar.
Men jag vet inte alls. Spännande dock, och en spännande plats.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

I Värmland finns många olika typer av smideskors, genom att det fanns många jernbruk (gammal stavning). Det var dock bara smeder eller högt ansedda som fick varaktiga symboler vid sin grav. Det var vanligt med omfattande utsmyckningar som tydde på duktiga smeder. Ev. kan korset vara tillverkad av den döde under hans livstid. De olika symboler är ganska vanlig bland smidda järnkors. Särskilt i Värmland är de vanliga. Det var vanligt att man hade "lussekatter" i olika byggnadsverk i form av slutkläm på armering. Kanske en symbol för långt liv ?? Jag tycker att "vimpeln" i #2 är mest intressant och med årtalet 1756 är ett tidigt årtal och borde tyda på en mera uppsatt mans grav.
Vanlig allmogen hade aldrig någon varaktig minnesmärke förrän slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Ovisst om man tidigare satte upp träkors eller ej. I senare delen av 1800-talet var dock träkorsen vanliga. Tidigare var ju kyrkogårdarna små och man återkom till gamla gravar efter bara kort tid och då var varken kista eller ev. kors inte förmultnade. Jag tror därför att även träkorsen var en relativt ovanlig företeelse förr.
När vi kommer till mitten av 1700-talet började även självspillningarna att kunna begravas på kyrkogården. Naturligtvis utan klockringning och kanske transport till kyrkogården över muren (över den speciella trappen eller stegen) och inte genom porten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skogis - Jag har själv tagit bilderna i Torsdags så du behöver inte tvivla
Grejen är att det förut har varit en plats för asadyrkan, men det var ju innan kristendomen kom hit och det är rätt märkligt att dessa symboler finns här….för dom har ju tillkommit efter kristendomen. Ja, det liknar faktiskt keltiska kors
Bjornen - Jag skulle också kunna tro att lussekatterna är en symbol för evigt liv
Ja, det är en mycket intressant plats!
Här är en kort historik:
Här stod till 1891 Silleruds kyrka. En klockstapel restes på platsen 1970. Ritningen till den är utförd av den tidigare kyrkoherden Olav Dahle. Klockan är från 1662 och kommer från den gamla rivna kyrkan. Klockstapeln är försedd med tidur och den ljuder under sommaren varje kväll kl. 18.00. Söder om kyrkomuren finns forngravar från järnåldern. Området har varit bebott sedan bronsåldern, främst kring sjöarna. Man har funnit cirka 80 fornlämningar. Från stenåldern finns boplatser och 12 hällkistor. Bronsåldern representeras av spridda rös gravar och det finns även tre mindre gravfält, vilka är från övergången till äldre järnåldern. Från yngre järnåldern finns ett höggravfält. Rester av en gammal medeltidskyrka återstår i form av en ruin och ödekyrkogård.
Innan kyrkplatsen här var en kristen plats så var den en offerplats för dyrkan av asagudar. Strax bredvid kyrkogården så ligger tre stora gravhögar från vikingatiden. I slutet på 1800-talet revs den gamla träkyrkan här uppe på höjden och den nya kyrkan byggdes på en annan plats, nära de stora vägarna, den nya tidens kommunikationsleder. Den nya kyrkan var var stor och byggdes föratt rymma en växande landsbygdsbefolkning och en kyrklig befolkning. Ganska snabbt skulle befolkningen både minska och bli mindre kyrklig och kyrkan var plötsligt alldeles för stor, precis som de flesta andra kyrkor i Sverige.
Här ska enligt rykten spöka ganska rejält och de som varit här har blivit nerslagna i mörkret, blåslagna, klösta och inte nog med det, de spöken som härjar här följer med hem också. En person vi pratat med säger att han avråder starkt från att utmana mörkrets krafter på denna plats efter midnatt.
Källa: http://myling.se/index.php?page=129
Här finns också mer vanliga gravar:
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#4 Intressant, jag har nog aldrig tänkt på om allmogen fick minnesmärke eller ej, bara tagit det för givet eftersom kyrkogårdarna är fulla av dem.
#5 Jag tvivlar inte, jag var bara tveksam till om det verkligen var hedniska symboler.
Hände det något medan du var där?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Jag har sett liknande gravkors på andra värmländska kyrkogårdar. Det är ju i den värmländska finnmarken jag har varit i. Jag har kanske också bilder på dem, men jag hittar dem förmodligen inte. Skillnaden är att dina kors verkar vara lite äldre och lite mera påkostade vimplar. Jag vill kalla dem typiskt värmländska smideskors.
Även i södra Dalarna finns flera liknade gravkors i närheten av järnbruk, men oftast något enklare. Från Svartnäs och Svabensverk med stora bruk finns många järnkors, men lite enklare utformning. Jag letade efter bilder på dem men de finns i min andra dator som inte ska ha någon internetkontakt.
Någon hednisk anknytning finns ganska säkert ingeting på kyrkogården. Däremot kan smideskonsten möjligen ha hednisk symbolik kvar och då¨sannolikt utan att de hade någon kunskap om detta samband.
Det är ju vanligt att gamla hedniska symboler blir kristna symboler och långt efteråt kan ingen skilja på symbolens ursprung.
I Finnmarken fanns mera vidskepelse med ett ursprung från Finland. En del katolska och grekisk (ryska) ortodoxa inslag kan ibland upptäckas även i Sverige bland finnarna. Även en del schamanistiska inslag finns som en relikt från en hednisk period. I Finland var ju hedendomen i bruk längre eftrsom Finland kristnades från Sverige med en typ av korståg under huvudsakligen 1200-talet. Även en del lapska inslag finns både i Finland och Sverige. I Värmland nog bara i form av sockenlappar. En del av hedniska inslag kan ha spridits även till smederna, eftersom många finnar hade goda kunskaper i metallhantering.
Man får också tänka på att valloner invandrade till Mellansverige från 1620-talet. De var ju ursprungliga tyskar som vandrar till Vallonien under medeltiden. Samtidigt kommer många tyskar till Sverige och introducerade nya tekniker i gruv- och bergshantering redan under tidiga medeltiden och i brytningstiden med Kristendomen.
Dessa "lussekatter" eller liknande finns också på skånska korsvirkeshus och på städernas stenhus.
Skogis - Nej, men det var så tunga energier att ett tag så fastnade jag liksom en stund. Det är som att gå genom en deg där. Jag hade bara vägarna förbi efter en spökjakt i Skillingmark och jag stannade bara till där för att se hur det ligger och om det är ett bra ställe för spökjakt…och det är det verkligen, så jag ska dit nån natt!!
Bjornen - oj vad duktig du är på detta
Eftersom du tycks kunna mycket om Värmland så undrar jag om du möjligen bor där?
Värmland"

Nej jag bor i Enviken, 3 mil norr om Falun. Jag har besökt en hel del finnbosättningar i Värmland och har forskat mycket på den svedjefinska invandringen. I Värmland kommer de första i södra Värmland på 1580-talet. I de norra delarna kommer de in på det tidiga 1600-talet och oftast från en mellanlandning i Dalarna eller Hälsingland. En del flyttar sedan vidare till Norge.
Jag har släkt- och hembygdsforskat under lång tid och Värmland är ju ett grannlandskap och jag har väl därför även nosat på Värmlands historia och kulturhistoria. Många värmlännigar kommer till Dalarna och Hälsingland skogsarbetare och flottledsarbetare och byggmästare. Flottningen och skogsavverkning har ju en lång tradition i Värmland och har sedan lång tid exporterats till England från Göteborg.
#8 Det känns när man tittar på bilderna (och de som inte tror på övernaturliga saker tycker jag är knäpp, men det får jag väl bjuda på).
#9 Det är en av anledningarna till att jag började släktforska, för att lära mig mer om bygden där jag bor och få en bild över hela släkten. Men jag har inte kommit så långt att det gett det önskade resultatet.
Skogis - ja, det räcker att se på bilderna….jag har aldrig känt så tung och äcklig energi som där!!
Värmland"
Väldigt jobbigt.

Jag tror på olika typer av övernaturliga saker, men jag har nog inte denna förmåga att känna av det åtminstone ännu. Många äldre släktingar hade den förmågan ordentligt. Men det verkar som jag inte fick något av det. Jag har också flera bekanta som har förmågan, men de känner inget av bilder utan måste uppleva energin.
För mig visar korsen endast att det har varit duktiga smeder som gjort dem. Jag tror inte det finns någon typ av energi i korsen, men kanske mycket väl i marken där korsen sitter. Korsen anser jag bara vara helt död materia. Visst kan vissa former kanske samla energin som finns i marken, men jag tror att topografin är viktigare.
#13 Det jag känner när jag ser bilderna har inte så mycket med just korsen i sig att göra. Det är mer att jag ser på hela området och på något sätt så slår det bara emot mig, en vägg av sorg och att det skulle vara tungt att vitsas där.
Jag är inte särskilt bekant med mina förmågor, allt som oftast tvivlar jag och undrar om det inte bara är fantasin som spelar spratt. Men ibland så så stöter man på saker då det som sagt bara slår emot en.
Ja, det är inte själva korsen som ger den energin, det är själva platsen i sig. Hade det varit för ett halvår sedan så hade jag nog inte känt nånting alls. På bara ett halvår har jag fått min mediala förmåga….eller gåva som jag vill kalla det. Nu kan jag både kommunicera med andar och känna såna här energier
Men visst kan man få energier av korsen om man tar på dom och "läser av" s.k Geometri….det är nåt som jag också kan.
Jag satte mig ner en stund för att "läsa av" platsen och då såg jag en skäggig man som verkade helt galen…psyksjuk eller drogad. Han var klädd typ som en viking och viftade med en dolk eller ett mindre svärd
Det är inte konstigt att denna plastsen har såna energier, det är en offerplats där folk har ritualmördats.
Du kan säkert öva upp dig också, Bjornen…om du vill alltså!!
Denna tråden kanske hade passat bättre på Månväsen!?
Värmland"

Jag tror inte man "öva" upp denna förmåga. Däremot kan man lära sig förstå saker och ting.
Jag ser olika platser efter den växtlighet som finns och ger mig en god uppfattning på bördighet, jorddjup, fuktinnehåll och pH-värde. Jag ser genom växtlighet var vattenådern kan vara. Men jag känner inte någon speciell energi av ådern. Varför växer denna växt här eller varför växer en annan växt inte alls här. Därigenom kan jag anta hur jorden har brukats under tidigare generationer. Det kanske är en förmåga som motverkar den ockulta.
Men jag ser också många olika kulturspår och kan läsa av vad som hänt med marken. Hela topografin ger upplysning vad marken har kunnat användas till. Jag ser små avvikelser som de allra flesta inte kan upptäcka. Särskilt i som synes orörd skog kan jag hitta rester av någon stig eller att någon sten har flyttas eller någon grävt en grop.
Mycket av det kan man träna upp och lära sig förstå. Men det krävs att man har lång erfarenhet av det och man bör nog vara uppfödd med detta. Man bör också kunna upptäcka små avvikelser.
#15 Ja, kanske, men det går inte flytta trådar mellan sajter, hihi. Det kanske var en bärsärk du såg? De åt tydligen någon slags svamp innan en strid som gjorde dem lite galna.
#16 Det är ju en förmåga i sig. Jag tror att man kan öva upp det man har, men inte öva sig till något.
Jag är övertygad att alla kan öva upp sig, för alla har vi en viss grad av medialitet, men detta ligger latent hos de flesta….kan man bara "väcka upp" det så kan man öva upp det också. Kolla bara på mig….jag gick från inget till en ganska hög nivå bara på ett halvår….
Värmland"
#8 Jo, men det kan ju vara olika sorters medialitet man har. Det man har kan man öva upp, men man kan inte öva sig till en annan sorts om den inte också finns. 
Lite tillbaka till ämnet….
Läste detta i Aftonbladets söndagsbilaga igår:
Kyrkor byggdes ofta på de tidigare religionens kultplatser, i det här fallet vikingarnas heliga platser [Sillerud var ju offerplats för vikingar - min anm.] Det gjorde man bl.a för att de som nyligen gått över till kristendomen lättare skulle ta till sig den nya religionen och det är av samma anledning som kristendomen ibland har "tagit över" äldre religioners högtider och symboler…..etc..etc.
Det finns rester av kyrkan som revs 1891 kvar.
Värmland"

I Sverige infördes Kristendomen i huvudsak under fredliga former. Därför fanns både hednatempel och kyrkor bredvid varandra en period. Men ofta på ungefär samma plats, men nog mera sällan på exakt samma plats.
I Norge var övergången till 'Kristendom mera blodig och där brändes oftast hednatemplen ner och en kristen kyrka kunde byggas på exakt samma plats som hednatemplet.
Dalarnas enda kända runsten finns troligen till stora delar i Stora Tuna kyrka. Endast en liten bit av stenen är fri.
Sillerud är ju inte så långt ifrån Norska gränsen, så det kanske var så i gränstrakterna på svenska sidan att dom byggde kyrkan på exakt samma plats….att det liksom har gått över gränsen lite så att säga?
Värmland"

De hedniska heliga platserna var nog ofta ganska stora, men det heliga "altaret" var den centrala platsen. Det är mycket sällan man vet var den allra heligaste platsen fanns.
På många ställen har det funnits flera kristna kyrkor under olika perioder och den äldsta är sällan kartlagd. Ibland eller kanske oftast har ny kyrka byggts på gammal grund. Det finns ofta olika traditioner om äldre kyrkor på mer eller mindre okända platser. En del av dessa traditioner är skrönor och missuppfattningar.
Rent allmänt var det nog vanligast att hednatemplet (om det nu ens fanns någon byggnad) och den kristtna kyrkan stod bredvid varandra en tid i Sverige. Men mycket är okänt.
Om det nu är hedniska symboler så är det rätt märkligt att dessa har blivit placerade på kristen mark….jag menar, hur har dom som rest symbolerna fått tillstånd?? För symbolerna är ju uppsatta långt in i kristen tid och dessutom på en kyrkogård….
Jag ska iaf dit i veckan…snacka om spänning att gå där på natten
Värmland"
#24 Ja, men kristendomen har ju adopterat många hedniska symboler för att lättare få hedningarna att omvända sig.
Jag vet en kyrka där de redan på 1800-talet ställde upphittade runstenar utanför kyrkoporten. Det har också förvånat mig att de gjorde, de var ju fortfarande tämligen kristna på den tiden.
Ja, det låter spännande. Berätta om du upplever något! 
Ja, så kanske det är. Men det är ändå märkligt för att det kristna har ju alltid haft sån stor makt och dom har ju verkligen utövat makt också…t.ex att bränna häxor.
Runstenar har jag också sett vid kyrkor…..men dom är inte så bisarra som dessa korsen eller vad sjutton det nu ska vara?
Värmland"
De är ju ganska lika keltiska kors, och det korset har ju katolikerna tagit…
Jag har letat igenom hela internet känns det som. Jag har sökt både på katolska symboler, hedniska, keltiska, kristna, pagan…you name it…men hittar inget. Bara ett par som möjligen påminner om det jag söker (jag tänker på de som är i #0, #1, #2) Konstigt med tanke på hur mycket det finns där ute
Värmland"
#28 Ja… du har inte försökt kolla på Silleruds bibliotek? Det borde ju finnas något där om lokalhistorien som kanske till och med kan ge dig svar.
Bra idé…..men jag kommer nog inte att palla det efter att ha varit uppe långt över ett dygn…..Men det tål att tänkas på!!
Värmland"
#30 Orkar du inte göra saker efter att ha dygnat? Vad konstig du är… 
Jag tror biblioteket är bästa chansen faktiskt. Om du är intresserad så finns det fler tips på den här sidan om hur man kan gå tillväga:
http://www.open2.net/historymysteries/index.html
History mysteries (R.I.P.) var ett teveprogram där de åkte runt i England och utredde mysterier och legender inom lokalhistoria. Mycket spännande, och ungefär det du försöker göra, fast du försöker fånga spöken också.
Tack för länken. Jag kan väl vara uppe i flera dygn….men jag ska köra 27 mil med bil hem efteråt och av erfarenhet vet jag hur trött man blir….har varit nära att somna flera ggr trots stort intag av kaffe och koffeintabletter. Det är livsfarligt att köra så trött!!
Värmland"
#32 Att köra trött är som att köra med x % promille i blodet ju. Kör försiktigt!
Tack Skogis….jag ska ta det försiktigt!!
Hahaha…..tänk så enkelspårig och insnöad man kan bli ibland, bara för att man tänker på en sak (i detta fallet hedendom)
. Mysteriet är löst. Det är helt enkelt vanliga smidda gjutjärnskors som smiddes och användes som gravstenar mellan 1600-1900-talen. Dock finns bara dessa specifika kors i Värmland och norra Dalsland.
Jag har helt enkelt varit för lite på Värmländska gamla kyrkogårdar
Men handen på hjärtat, Skogis…visst påminner dessa kors väldigt mycket om hedniska symboler?? Dessutom så tycker jag att dom ser lite bisarra ut, fast dom är vackra ändå!
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=773359
http://www.fotosidan.se/blogs/garden/var-unika-kulturarv-i-eksharad-lite.htm
Värmland"
Jo det gör de

Se inlägg 7.

Värmland"