Leva på stor fot
Jag älskar när det går att spåra varifrån uttryck kommer, och idag lärde jag mig ett nytt som jag måste dela med mig av.
Under sena 1300-talet var det mycket spetsar i kläderna, både i hattar och skor och annat. Alla har väl sett herrskorna med upprullad tå? Hur lång skon fick vara avgjordes av mannens status. Furstar och prinsar fick ha skospetsar som var 2,5 ggr fotlängden, vanliga rika män en gång fotlängden, och alla andra bara en halv gång fotens längd. Så därifrån kommer uttrycket "att leva på stor fot".
Jag tycker det är svindlande att uttrycket har överlevt modet med mer än sexhundra år.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag älskar så'na fakta!
Vad kul att du ville berätta.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Jag tänkte att du skulle gilla det om du inte redan kände till det. 
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
#2 Det var helt nytt. Jag hade ju förstås hört om skorna förut, men inte att uttrycket kommer därifrån.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!