Om vintern...
hualigen att man redan ska börja tänka på vintern va? Hursomhaver så var jag för två år sedan på guidad tur på Torpa stenhus och kom att tänka på något guiden sade, idag eftersom det varit hiskeligt kyligt hemma idag.
På 1500-talet så bäddade man ned damerna i sängarna, så fick de vara där tills vintern var över, eftersom man inte hade dugliga vinterkläder på den tiden. Någon som ifall det är sant? Någon som kanske kan rekommendera en bok för vidare läsning?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ruskigt! Nerbäddad i flera månader, med löss och liggsår, huva!
Vad hände med forna tiders vinterkläder? Kvinnor har ju förstås varit ute och arbetat kalla vintrar tidigare, precis som män, så kläder måste ha funnits. Var damerna så kräsna så de inte stod ut med vilket mode som helst?
Och vad gjorde de i sina sängar? Läste? Spelade 'sänka skepp'? Skrev doktorsavhandlingar? Väntade besök?
Och - eldades det inte? Var det så svårt att få upp värmen i stenhus?
Hoppas någon vet, jag vill gärna höra mer.
Jag kommer ihåg en sak jag hörde när jag besökte Gripsholms slott. Det var en guide som berättade att när ett stenslott var nybyggt var det fruktansvärt kallt, så för att värma upp stenen tills det var beboeligt lät man hemlösa bo där i ett års tid. (Jag tror det var hemlösa. Eller kanske tjänstefolk?)
När de bott in det kunde de riktiga ägarna flytta in. Då var det inte omöjligt att få upp värmen längre.
Kanske bäddades damerna ner första vintern, när huset var nybyggt? Det låter förskräckligt att det skulle vara så år ut och år in. Att de inte flyttade till Italien! 
Tack för tankeväckande läsning, Pernilla!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Jag frågade på medeltiden iFokus också, och nej, det är inte sant vad guiden sade. Man hade vinterkläder på den tiden också. 
Riktigt intressant det där om hemlösa/tjänstefolk, det har jag inte hört innan, men de kan ju ha gjort så. Men undrar varför det inte gick att värma upp ett stenhus när det var helt nybyggt?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!