Epoker iFokus

Epoker

Etikettkläder
Läst 2743 ggr
Papaya
0

Sy historiska plagg

God kväll!

Jag har under en tid gått och funderat lite på om jag ska försöka mig på att sy lite historiska plagg som sysselsättning. :) Jag satt och kikade lite på mönster tidigare idag, och visst blir man sugen. Bör nämnas att jag inte är en sådan som syr i vanliga fall.

Jag är lite nyfiken på om det är någon här som har gett sig på att sy något historiskt/historiainspirerat plagg, och om det kanske finns en bild att se? :) Vore intressant att höra om andra har lyckats och om det kanske rentav finns några tips att få?

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Skogselva
0

Oj oj vad länge du fått vänta på svar. Rynkar på näsan

Jag sydde 50-tals kläder när jag var yngre, på syslöjden, har inget kvar, tråkigt nog, och det var väl inte helt 100% tidskorrekt heller. Jag sydde som jag trodde det såg ut, efter diverse bilder.

Men visst blir man sugen på att sy? Har inte sytt på evigheter, men kul är det.

Historiska kläder i begreppets rätta mening har jag aldrig sytt, även om jag blir sugen på att låna in grejer från andra epoker och sy något av.

Har sedan i somras gått och filat på en pennkjol, inte allt för historisk, jag vet, bara "retro", men har vare sig mönster eller tyg än.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Papaya
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag började väl undra om det fanns någon kvar här, haha. ^^

Jag tror att det hade kunnat vara kul att ha ett projekt att jobba med vid sidan om allt annat. Och jag vill minnas att jag gillade syslöjden i skolan ganska bra. :)

//Emma

Skogselva
0

Haha, ja det är ju lite dött, men jag försöker kolla av så ofta jag orkar och hinner. Glad

Jag tror också det hade varit kul att göra, och känslan av att ha lyckats sy ihop plagget är väldigt en väldigt stolt en. Är det något speciellt du tänkt att sy?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Papaya
0

Perioden 1850 till omkring 1910 har varit intressant för mig av många anledningar det senaste. Och modet tog några rejäla svängar under den tiden. De sättet som kvinnorna klädde sig på (lager-på-lager) gör ju också att arbetet tar ett tag att slutföra om jag så vill. Lär ju gå åt en himla massa tyg dock, men det är väl mitt minsta problem antar jag. x) Jag tror att det lutar åt något senviktorianskt, eventuellt kanske också edvardianskt. Vad man ska med det till sedan? Tja, det lär ju inte finnas alltför många event att använda en sådan utstyrsel på, men det hade varit en kul erfarenhet. :)

//Emma

Skogselva
0

Ja, det hade varit kul, men du kanske kan ha dem annars också? Skapa en ny trend, liksom. Flört Klänningar från empiren skulle säkert funka om inte annat, långklänningar och kjolar som är så moderna nu. Fast de är före "din" tid.

Jag gillar turnyrklänningarna från 1870-talet, krinolinerna är lite för avancerade för min smak.

Det är helprojekt, men det är säkert en kul resa. Glad