(Spoiler) Jane Eyre - gotisk roman?
SPOILER ALERT om någon håller på att läsa boken, så kanske ni inte ska läsa den här tråden.
Jag var precis inne på en sida om klassiker där de kategoriserade Jane Eyre av Charlotte Brontë som en gotisk roman. Min första impuls var "Helt fel, Jane Eyre kan knappast vara en gotisk roman", men sedan började jag tänka på Mr Rochesters fru vars demoniska skratt hörs igenom hela Thornfield Hall och skrämmer bl.a. Jane. Boken har ju faktiskt vissa gemensamma drag med till exempel Svindlande höjder, av systern Emily. Ett gammalt slott, en ung hjältinna, en viss ondska… innan man förstår att det demoniska skrattet tillhör Mrs Rochester så får man lätt för sig att det är ett spöke.
Så jag vet varken till eller från, kan man säga att Jane Eyre är en gotisk roman? Den, likt Svindlande höjder är förstås skriven efter storhetstiden, men ändå… den har ju onekligen gemensamma drag.
Vad säger ni andra som har läst boken?
Är ni osäkra på vad en gotisk roman är så kan ni läsa artikeln här.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Det var många många år sen jag läste Jane Eyre, men jag minns den som tillräckligt romantisk och kuslig för att klassas som en gotisk roman. Å andra sidan är den ju realistisk ändå. Det är inget övernaturligt i handlingen om jag minns rätt? Bara en gåta kring den vansinniga hustrun.
Jag kan inte bidra mer, det har gått för lång tid sen jag läste den. En bra bok var det iaf!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
När vi pratade gotiska romaner i svenskan så var Jane Eyre med som exempel. Jag tycker nog att den kan klassas som gotisk, även om det finns de böcker som är både mörkare och lite läskigare. :) Jag har läst halva boken, jag borde kanske ta och läsa klart den såhär i höstmörkret. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#1 Du minns rätt, så vitt jag minns, det är fem år sen jag läste boken. Så det har ju gått några år för mig också.
#2 Intressant. Ja, läs ut den, det är den värd, och den passar bra in på hösten också. 
Själv tycker jag nog att det var just Mrs Rochester som var den kusliga stämningen, fast den är ju väldigt realistisk, jag vet inte hur jag ska ställa mig till det. Den är ju inte direkt en gotisk roman i sin mest renodlade form, men ja, influerad är den ju.
Intressant att höra vad ni andra tycker om saken.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!