Epoker iFokus

Epoker

Etiketttill-sjöss
Läst 1659 ggr
Skogselva
0

Queen Anne's Revenge

För er som inte visste det så hette Kapten Svartskäggs (Edward Teach) skepp Queen Anne's Revenge. Nu bärgar de hans skepp. (Nej, han är inte bara en karaktär i fjärde Pirates of the Caribbean filmen, han fanns på riktigt.)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13095905.ab

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Spännande! Eftersom du är piratfantast vet du säkert varför Svartskäggs båt hade namn efter drottning Anne?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

Ingen vet, finns bara teorier.

En teori är att det skeppet döptes efter det spanska tronföljdkriget även kallat "Queen Anne's war" där Blackbeard tros ha stridit. En annan teori är att det var utav sympati för drottningen.

Det är en mycket spännande pirat, må jag säga. Man vet inte med säkerhet vem Blackbeard var, det är bara mest troligt att det var Edward Teach. Hur hans flaggskepp, d.v.s Queen Anne's Revenge, gick under är också spekulerat, för det gick på grund så en del tror att han sänkte skeppet med flit osv.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Tack för svar!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.