Epoker iFokus

Epoker

Etikettlitteratur
Läst 1891 ggr
Skogselva
0

Platser i böcker

Jag har reflekterat över en sak när jag läser böcker, det verkar vara enormt viktigt nuförtiden att veta var någonstans en bok utspelar sig, vad staden heter, vilket land o.s.v. (I alla fall inom fantasy).

Men i Jane Eyre, Oliver Twist, m.fl. så är det inte viktigt. I Jane Eyre så heter städerna **, i Oliver Twist så är det så obetydligt, säger Dickens att det inte förtjänas att nämnas vid namn. Jag har på sistone läst en hel del spökhistorier från 1800-talet, och även där heter platser ** eller **town eller något liknande.

Är det någon mer som gjort någon iaktagelse när det gäller var en bok utspelar sig? Tycker ni det verkar viktigare i dagens böcker (oavsett genre) än vad det var förr i tiden?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bybo
0

Känns som att det är viktigare nu för tiden. Jag själv känner att det inte är så viktig…bara händelsen är spännande/fängslande och lärorik.

Gillar både fakta, "utsvängningar" och påhittade…men, gärna med en del korrekta historiska fakta

Papaya
1

Instämmer med Bybo. :) Jag kan klara mig utan att veta exakt var storyn utspelar sig. Dock vill jag veta land, så inte fantasin svävar iväg för mycket. ;)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Skogselva
0

Ja, land vill jag väldigt gärna veta också, men annars så spelar det mig ingen roll heller om var det utspelar sig. Jag föredrar nästan att skriva ** i mina egna fantasyböcker, men tycker det känns väldigt onaturligt, som om jag måste tala om exakt vilken gata något händer på.

En annan sak: Visst var de mer noga med detaljer förr i tiden? Ibland när man läser böcker från förr, t.ex. Moll Flanders, så nämner de detaljer som bara känns överflödiga och som aldrig skulle ha nämnts i dagens böcker.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

LenaR
0

Det där med städer, kan inte det ha att göra med att vi reser så mycket idag? Det är roligt att läsa en bok som utspelar sig i Rom när man just varit där och känner igen gator och landmärken.  Jag gillar att känna igen mig i miljön i en bok. Även om det inte är särskilt viktigt för läsupplevelsen så är det roligt.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Skogselva
0

#4 Det är en intressant teori. Glad Det ligger något i det.

Nu minns inte jag vilken bok det var, för jag fick med en smakprovsupplaga (alltså bara något kapitel eller två) i en annan beställning jag gjorde, men det var tydligen författarens senaste bok. Jag läste lite i den, och den utspelade sig i Borås, en stad jag känner till ganska så väl i och med att det är närmaste staden, så det är dit man åkt för att shoppa och jag läste i ett år på högskolan där.

Men Borås har det äckligaste kranvattnet jag någonsin druckit - det smakar unket, och ryktet säger att det är på grund av att kremeringsugnar värmer upp vattnet (vet inte hur sant det är), men äckligt är det i alla fall. I boken finns det en kanna kranvatten och karaktären verkar ganska stolt över sin stads kranvatten. Det var väldigt kul att läsa bara för att jag vet hur illa vattnet smakar.

Annars räcker det ju faktiskt med att se film eller reklam från en stad där man har varit, är det i Göteborg så är det kul när man känner igen sig.