Gamla Förordningar..
Det var lite hårdare straff förr…hehe!!
Ur Erick den 14:des Hofordning af åhr 1560:
11. Hwilcken som til Hans Kongl. May:s fiender någre bref eller budskap förskicker/ eller med något teckn/ orde eller gärning/ thet ware sig med umgiänge eller elliest någon gemenskap med them hafwer/ utan Hans Kongl. May:s ock the befalningsmän af Hans Kongl. May:s äro tilförordnade/ wetskap och willia/ straffas til lifwet.
33. Then som lägrar sig med gifft mans hustru/ wari liivstraff.
34. Then som tager Qwinno med wåld/ hafwe förwärckat halsen.
37. Hwilken som finner någon otilbörlighet i fruentimbret/ ock gifwer thet icke sin öfwerheet tilkenna/ äro thet lönskeleie (?)/ achtas för mindre man/ äro det hoor/ miste halsen.
49. Then som fördubbler sin wärja/ ther med han skulle giöra Kongl. May:s tienst/ miste halsen.
Ur R.M förnyade sjö-articlar åhr 1685:
252. Then som går ifrån sin laggifte hustru och tager samt wijger sig med en annan/ medan den förra ännu lefwer/ och henne häfdar/ then skal halshuggen warda; om qwinnan wetandes en sådan missgierning begår/ wari lag samma.
253. Then som tidelag med fää och oskiälige creatur hafwer/ eller annan slijk sodomitisk synd begår/ han skal halshuggen warda/ och med the samma creatur å båhle brännas.
Ur Gustaf II Adolf krigs-articlar åhr 1621:
Hwilken som försmäder herrans nampn/ drucken eller nöchter/ och blifwer der til wunnen med wittnen/ han skal döden döö/ uthan alla nåder.
Hehe..lägg märke till "han skal döden döö"….knappast såna meningar som dyker upp i dagens juridiska skrifter
Jag kom över 2 stora juridiska böcker från 1706 för ett schysst pris…mycket intressant att läsa om gamla förordningar, stadgar och straff
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

En liten rättelse Kongl. Maij:ts.
Det är ett mycket vanligt fel att man läser ij som y. I skriven text mycket svårt att se skillnaden.
Jag skriver bara hur det står i mina böcker [sic]…jag betvivlar skarpt att det skulle stå fel i dessa böcker
Och dessutom har det säkert ändrats genom tiderna….som språket har gjort i övrigt. Du nämner ju inget årtal.
Värmland"
Mycket intressant tycker jag, jag skulle bli överförtjust om jag råkade få tag i så'na böcker.
Det där med "döden dö" var lite kul. Tänker på något av Astrid Lindgren när jag hör det, så lite av auktoriteten försvinner från "Hans kongl. maij:ts" när han säger det.
Det ser verkligen ut som ett y på bilden, men med tanke på att man förr stavade många j-ljud med I eller just ij så tror jag det står ij.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 

Det står inte fel i böckerna, utan det är svårigheten att läsa vad det står. Den tyska stilen är svår att tolka bokstäverna, om man inte är mycket van att göra det.
Ett litet tips för den som är intresserad av gama lagar och förordningar, så finns 1734 års lag utgiven i faksimil. Den är inte ovanlig på antikvariat och kanske fortfarande tillgänglig hos Släktforskarförbundets bokhandel.
Jag brukar ibland titta i instruktionerna för tolvmän i tingsrätten (ej häradsrätt som aldrig funnits i Dalarna) och är en kopia på en handskriven volym från 1670-talet och omfattar några hundra sidor.
Landsskapslagarna och den äldsta Sveriges Rikes lag finns också utgivna under 1900-talet och finns i antikvariaten.
Ni kan ha rätt, men jag har lite svårt att ge mig, för när jag läser texter där det ska vara ett Y så ser det likadant ut som på andra ställen. Gamla Y ser ut som ett n….men kan jag ha haft fel hela tiden? Visst är det svårt med detta typsnittet, men jag börjar bli van, då jag har ett flertal gamla böcker med just denna stilen…från 1689 och framåt!!
Visst är det kul med gamla böcker. Tack för tipset Bjornen, men faksimil är jag inte så intresserad av, jag vill ha gamla böcker i original
Det är ju åldern på böckerna som är en av de stora tjusningarna och sen är det förståss böckernas utseende…det är ett stort + om det är kopparstick t.ex…i dessa två praktverk så finns det 3 jättefina kopparstick. I min äldsta bok från 1689 så finns det 10 kopparstick!!
Dessutom så gillar jag det gamla skriftspråket!!
Värmland"

Jovisst är orginalutgåvor mycket roligare att läsa. Men tyvärr är dessa ofta väldigt dyra och lite sälsynta. Riktiga faksimil är ofta en ren kopia av dem och när det gäller landskapslagarna finns de endast kopierade med handskrifter och ibland inte ens fullständigt bevarade utan de tryckta upplagorna är en sammanställning av flera olika handskrifter.
Den medeltida skrifterna är extra svåra att tolka och de tryckta upplagorna har ofta delvis lite översättningar från de bokstavstrogna avskrifterna.
Själv har jag som äldsta tryckta bok på svenska Karl XI:s bibel, som jag mycket försiktigt läser ibland.
Karl XI:s Bibel är ju en pärla. När är den utgiven? skulle tro mellan 1660 - 1697?
Värmland"

Bibeln är tryckt i Amsterdam 1688.
Ok Bjornen. Jag får också be om ursäkt när det gäller Y eller IJ. Du och Skogis hade rätt….men det är svårt att se, för ett IJ ser precis ut som ett Y….ibland flyter dessa bokstäver ihop i texten och skapar förvirring
Det är lite förvirrande med denna gamla tyska text….ibland så stavas t.ex ordet och som ock och tvärtom….
Värmland"

Någon egentlig enhetlig stavning fanns inte tidigare och man ser ofta roliga former av stavningar. Det tog lite tid att förstå att en ort som börjar Ge var Gemptland (Jämtland). Först i och med 1858 års rättstavningsreform börjar stavningarna vara mera konsekvent. När det gäller skriven text så finns ju också många olika varianter av särskrivningar och hopskrivningar som beror på att bläcket måste fyllas på.
Andra bokstäver som används i blandad kompott var w-u (1600-tal) för vårt moderna enkla v. Det är också svårt att skilja på s-z sist i ordet t.ex: Matz, Mats och därutöver med ett eller två t.
Okay…intressant….det är därför det kan variera när det gäller stavningar? Jag har sett mer exempel på det att ord kan stavas olika
Värmland"
Vi fick läsa ett brev från Gustaf Vasa en gång, när vi sysslade med svensk språkhistoria på gymnasiet. Han hade stavat "det" på tre olika sätt i samma brev.
Men jag trodde det var lite tidigare som vi fick enhetlig stavning?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!