Epoker iFokus

Epoker

Etikettmedicin-hälsa
Läst 1727 ggr
JohannaEkroth
0

Läkekonstens Historia

Jag är intresserad av allt som rör Läkekonstens historia. Överös mig med fakta! Kyss

Är jag på fel forum? Hjälp mig hitta rätt…

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Skogselva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är jätteintressant, hoppas någon kan komma med något. Glad Det enda jag kan komma att tänka på så här på rak arm är Horrible Histories (mycket lärorikt och roligt program, rekommenderas) Här med en läkare från 1700-talet.

Jag har alltid förundrats över att de inte gav upp hoppet om sina kurer, fast att de inte alltid funkade.

Till exempel det här med att en gravid kvinna kunde krypa igenom en märrs fosterhinna så skulle förlossningen bli smärtfri, eftersom märrar ansågs föda smärtfritt. Men det var ju inte helt riskfritt eftersom Gud hade bestämt att kvinnan ska föda i smärta, så kvinnan straffades för detta genom barnet. Om det blev en flicka så blev hon mara och blev det en pojke så blev han en varulv, bara för att modern ville ha en smärtfri födsel.

Man kan ju tycka att om kvinnor provade detta, så borde de ju ha märkt att det inte fungerade och sprida ordet vidare, eller?

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Bjornen
0

kinesen Pentsao 2.700 f. Kr.

Hammurabis 1.800 f. Kr.

Hippokraterna 500-400 f. Kr.

Theophrastos 370 f. Kr.

Pedakios Dioskorides Kr. f.

Karl den store

Hildegard av Bingen

signaturläran